jossanwilhelm

Uppe och väckte tuppen

Kategori: Min vardag

Nu när det är helg och relativt fint väder får hästarna gå ute på nätterna..
Är så skönt att både jag och M har samma tänk och vill att hästhållningen ska få vara så naturlig som möjligt, inte en massa konstigheter.. Dom är ju inte skapta för att stå på box och jag ser stor skillnad på Powers ben då han får vara ute och röra på sig..
Nu har vi ju visserligen 2 frusna individer till hästar, men de är ju avlade i så otroligt många led så att de inte ska få så mycket päls så det är ju inte så konstigt :)
Och därför har de täcken ute och får sova inne vintertid..
 
Men nu när det inte längre är iskalla nätter får de gå ute på helgerna för att börja vänjas inför somamren..
Vid nederbörd får de dock sova inne också, vi börjar med ett moment i taget :)
Förra sommaren höll ju Power på att få en chock då de släpptes på bete och fick gå ute dygnet runt hela sommaren, han var så otroligt trött jämnt att han till slut fick börja sova inne, haha :P
 
Så nu hoppas vi att han kommer att ta det bättre då vi börjar med helgerna och sedan utökar lite i taget..
 
 
Iaf så har jag ju lyckats anmäla mig till en hopptävling inom en snar framtid..
Han har jätte bra kondition min häst men saknar styrkan i baken att orka hoppa banor, förra helgen orkade han ju som sagt bara drygt 2 rundor innan han var helt slut..
 
Så imorse klev jag upp och red bort till paddocken för lite styrketräning..
 
 
Bommarna låg på halva sockerbitar, vilket är ungefär 45-50cm och vi galopperade på volt och hoppade hindren i båda varven..
 
När vi var klara var vi ungefär lika svettiga båda 2, då han blev trött krävdes det otroligt mycket ridning för att orka hålla ihop hästen :)
 
Lät honom sedan sträcka ut i galoppen på fyrkantspåret i båda varven innan vi travade av och skittade sedan hem nöjda och glada..
 
Imorgon blir det en lugn tur ute och sedan på tisdag blir det förmodligen ett konditionspass och sedan kommer Anna och masserar alla hästarna på kvällen, så då är det svårt att planera resten av veckan..
Beroende på vad hon hittar och gör så kan det ibland ordineras vila eller endast lugna promenader de närmsta dagarna efter massagen..
 
Annars ser vårat veckoschema ungefär ut så här
 
Mån: Vila
Tis: Hoppning - Teknik(låga hinder eller bommar, fokus på lydnad)
Ons: Horsemanship(löslongering och tillits träning)
Tors: Dressyr
Fre: Vila
Lör: Kondition(Tempoväxlingar i galopp)
Sön: Styrka(Klättring eller hoppning)
 
Nu är H ute och springer, jag tänkte fixa till någon slags lunch lagom till att han kommer hem för sedan ska L hem till C och jag och H ska nog ta en romantisk date på Birsta ;)
Det börjar bli dags att kolla ut några snygga utemöbler!
 
Kommentera inlägget här: